Pukebergs Bollklubb

Bli medlem i Pukebergs Bollklubb
BLI MEDLEM
Finalvinst i Nybro Open 2024!
2024-01-22 13:03
PBK var i två finaler. Vinst mot Nybro IF i Kommunmästerskapet med 3-2 och förlust med 3-1 mot Nättraby i Länsmästerskapet.

Pukes Fotbollsskola 2022 och 2023.
2024-01-22 13:02
Till sommaren kör vi igen, mer info kommer senare!

Pukebergs BK - Vår klubb genom historien.
2024-01-11 19:25

Hösten 2023 startade vi ett projekt där vi ska försöka beskriva hur vår klubb utvecklats genom historien.

Detta med hjälp av lagfoton och andra bilder plus gamla protokoll mm. Viktiga är också de minnen och historier som antingen är självupplevda eller som vi i vår tur fått berättade av gamla Pukebergare.

Om ni har några gamla bilder, historier eller annat material är vi oerhört tacksamma om ni hör av er till oss. Här på hemsidan kommer vi lägga ut en del av bilderna efter hand men hur slutprodukten kommer se ut är för tidigt att sia om. Det vi hittills lagt ut på vår hemsida når ni via  "Vår klubb genom historien".

Vi som främst jobbar med detta är Anders Cedmert, Christer Arvidsson och Hans Petterström.

Inbjudan till årsmöte för Pukebergs BK
2024-01-11 15:57

Årsmöte för Pukebergs BK hålls måndagen den 12 februari kl 18:00 på Stora Hotellet. Förslag till dagordning plus övriga handlingar finns inlagda här på hemsidan under rubriken dokument - årsmöte PBK ovan. Vi välkomnar alla medlemmar och intresserade!

De som vill vara med på en visning av Theandersalen efter renoveringen av hotellet välkomnar vi redan kl 17:30.

Kaffe och fralla serveras.

Styrelsen i PBK

Förlust i säsongsavslutningen
2023-10-08 20:47

Vi lyckades inte avsluta säsongen på det sett vi önskade. Det blev en konstig match på Rinkabyvallen och det var hemmalaget Hossmo BK som ville mest och visade störst motivation. Hossmo kämpade för att undvika negativt kval och krigade i 90 minuter. Vi var inställda på att avsluta säsongen med ytterligare en vinst, som eventuellt skulle kunnat innebära fortsatt spel och kval till division 3. Ambitionen fanns nog, men vi hade inte glöden och vi underpresterade både individuellt och som lag.  Trots det så var det vi som dominerade händelserna under den första halvleken, men vi var uddlösa och tog för många bekväma beslut. Bollinnehavet var vårt, men bollen var mestadels runt straffområdet och de flesta målen görs ju i boxen. Jeppe var nog närmast att ge oss ledningen men lobben smet utanför det övergivna målet. Ett par farliga hörnor kunde också resulterat, men istället var det Hossmo som fick utdelning på hörna i halvlekens slutskede. Långt ifrån rättvist, men på något sätt inte helt överraskande. 1-0 ställning i paus.

Andra halvlek startade och vi hade gott om tid att vända underläget till seger. Dessvärre så var vi inte alls påkopplade och spelet stämde inte samtidigt som Hossmo slet och spelade på sin ledning. Vi vaskade om rejält i uppställningen och hade dålig struktur i det vi gjorde. Vi skrapade fram ett par högoktaniga chanser. Rasse fri från nära håll men prickade målvakten och Jeppes skott studsade tillbaka från underkanten på ribban. Tiden gick oerhört snabbt och vi fick helt enkelt inte till någon ordnad forcering. Hemmalaget stack upp och hade något läge att avgöra matchen. Tiden rann ut och det blev inga fler mål på Rinkabyvallen.

Förlusten innebar att vi missade kvalplatsen trots Smedby BoIK:s fullständiga kollaps hemma mot IFK Påryd. Vi tar ändå med oss att vi gjort en bra höst och att vi var med i toppen fram till mållinjen trots att vi var mer eller mindre uträknade i juni.  Vi har visat att vi definitivt varit seriens bästa lag under perioder och att det stämningen varit positiv både på och utanför planen. Tack till alla som har varit med och bidraget på plan och runt Pukevallen under 2023. Nu tar vi några veckors vila innan vi blickar fram emot 2024 och förhoppningsvis ett nytt spännande år för Pukebergs BK.

Puke avslutade med seger
2023-10-01 22:51

Säsongens avslutande hemmamatch spelade mot IFK Borgholm och hemmalaget såg till att förlänga vinstsviten på Pukevallen. Samtliga hemmamatcher har slutat med segrar sedan derbyvinsten mot Nybro IF den 30 juni. Under dessa matcher har vi totalt bara släppt in ett mål och då är vi svåra att slå. Matchen mot Borgholm följde mönstret från de senaste hemmamatcherna, där de första halvlekarna varit tillknäppta och där vi slarvat för mycket för att skapa tillräckligt i de offensiva spelet. Underlaget är svårspelat, men vi är inte tillräckligt noggranna i det vi gör. Defensivt jobbar vi däremot suveränt och såg till att inte heller Borgholm fick chansen att göra det viktiga första målet. Den första halvleken slutade rättvist oavgjort, 0-0.

Vi fick inte vänta länge på mål i den andra halvleken och det var Noel Gunnarsson som tände Pukevallen. Vi rullade runt utan för straffområdet och Noels låga högerskott nära stolpen överlistande Borgholmsmålvakten, klockan på 48 minuter. Det var startskottet till både öppnare och bättre spel där det var hemmalaget som stod för det mesta och bästa i anfallsväg. Men trots ett antal fina chanser att utöka så stod sig resultatet och ölänningarna hade också ett par giftiga lägen i form av en straffsituation och ett farligt avslut som Robban parerade. Det blev ingen forcering från bortalaget och vi såg effektivt till att slå vakt om poängen och därmed också spänningen i toppen. För tredje hemmamatchen på raken så skrevs segersifforna till 1-0, ett skönt sätt att avsluta säsongen på Pukevallen.

Nästa lördag så spelas sista omgången och vi besöker Rinkabyvallen. Hemmalaget Hossmo BK spelar för att undvika negativt kval, medan vi lirar för att avsluta med vinst och för att nerven i toppen ska leva hela vägen in på mållinjen.

BLI MEDLEM
Nyheter från våra lag